Are you the publisher? Claim this channel


Embed this content in your HTML

Search



Account: (login)

More Channels


Channel Catalog


Channel Description:

Kelas jahitan dari asas hingga fesyen.Masa fleksible.Belajar secara individu. Banyak tips dan petua akan di kongsi bersama. Jom belajar menjahit pakaian sendiri dgn Madam Azra.

(Page 1) | 2 | 3 | newer

    JADIKAN DIRI ANDA SEORANG ‘PENDENGAR’ YANG HEBAT.

    Pesan guru yang mengajar saya bagaimana nak membuatkan seseorang merasa amat penting, dihormati dan dihargai. Yang mana akhirnya menjadikan anda amat dikagumi serta disenangi.

    >> Dengar dan dengar betul-betul.

    >> Jangan menyampuk.

    >> Jangan menghabiskan ayat atau cakapnya.

    >> Jangan berkata. 'Saya dah tahu'

    >> Jika kita dipuji. Jangan bercerita lebih. Hanya ucapkan. Terima kasih.

    >> Jangan gunakan perkataan ‘tidak’,’tapi’, ‘walaubagaimanapun’.

    >> Jangan ada gangguan telefon. Apapun. Tumpukan mata. telinga dan anggota badan sepenuhnya hanya padanya.

    >> Di akhir perbualan. Tanya soalan yang bijak. Matang. Tunjukkan minat. Sokongan. Empati.. Kefahaman.

    >> Buangkan sifat-sifat menunjukkan anda lebih bijak, lucu, lebih tahu segalanya; tetapi sebaliknya.

    >> Semakin anda kurangkan keinginan anda utk. lebih menonjolkan diri. Anda akan lebih kelihatan menonjol dan hebat di mata dan hatinya.

    Buatkan dirinya merasai dia amat penting. Dihargai . 'Million bucks in your presence !





    *kata-kata dari Dato Maznah "iron lady"



  • 04/08/12--08:14: Article 23 (chan 6126450)
  • JIKA HENDAK BERJAYA..BERANILAH MENGAMBIL RISIKO
    (DARE TO RISK)

    Nak ketawa, risikonya takut nampak bodoh.
    Nak menangis, risikonya Nampak sentimental, emotional sangat.
    Untuk mencapai apapun melibatkan 'Risiko'
    Untuk menyintai, risikonya takut cinta tak berbalas.
    Untuk hidup, risiko nya Mati
    Untuk mempercayai, risiko nya kegagalan.

    Walau apapun, RISIKO wajib di ambil juga. Kerana perkara yang amat membahayakan dalam hidup ini, ialah 'TIDAK MENGAMBIL' sebarang Risiko.

    Masalahnya pula:

    Orang yang tidak mengambil sebarang risiko @ Tak berbuat apa-apa @ Tak ada apa-apa @ Tak Jadi apa-apa pun !

    Hakikatnya mereka mungkin mengelakkan kesusahan. Kepayahan. Kesedihan. Tetapi mereka juga sebenarnya tak pernah belajar. Merasai . Mengalami. Berubah. Membangun, Menyintai dan 'Hidup' Dirantai oleh sikap mereka. Mereka menjadi Hamba' kerana mereka sendiri yang mengorbankan 'Kebebasan' mereka.

    Ingatlah akhirnya orang yang berani mengambil risiko saja yang akan nerasai 'Bebas'!

    Mari sama-sama kita renungi di hari minggu ini. Apakah kita mengelak dari mengambil sebarang 'Risiko' sebab itulah kita berada di takuk dan tahap ini !

  • 04/08/12--16:06: Busana Pengantin Putih Suci Gitu! (chan 6126450)
  • Assalamualaikum n salam sejahtera buat pembaca blog madam.
    Moga semua dlm sihat sejahtera hendaknya.Amin.Mmmm...
    lama madam tak buat N3,atas sebab kesibukan dgn tugasan
    dan juga madam ada sedikit masaalah teknikal dgn blog madam.
    Untuk N3 kali ini madam ingin berkongsi tentang busana
    pengantin.N3 kali ini madam paparkan sebahagian dulu ya.
    Busana ini telah pun di pakai pada hari bersejarah pelangan
    madam.....doa dari madam,moga mereka kekal n berbahagia
    hingga hujung nyawa.Amin!...Ok la,jom la kita tengok gambar2
    busana yg telah madam siapkan.Jom jom jom......





    Ini lah busana pengantin yg serba putih ....
    suci gitu!



    Baju ini di ilhamkan oleh pengantin lelakinya.
    Sebab pengantin lelaki ni sangat tinggi orgnya
    dan pengantin perempuannya lak,kecil comel jer.
    Baju ini lace tidak di gunakan sepenuhnya.


    Baju ini madam sulam lace ke badan baju n kainnya.


    Bahagian depan baju madam sulamkan
    lace .Tapi bahagian sisi badan madam biarkan
    kosong jadi pemakai kelihatan langsing.


    Bahagian sisi badan dan bahagian bawah
    belakang baju.


    Bahagian bawah kain.Madam sulamkan lace
    di bahagian bawah kain supaya kain tak
    kelihatan kosong.Berseri gitu!


    Ini bahagian belakang kainnya.Madam buat
    tail di bahagian belakang kain dan juga sulamkan
    lace dan buat biku-biku bagi nampak cantik lg.


    Bahagian bawah belakang kain.






    Hah! yang ni pembaca blog madam
    tau tak apa dia?...mmm betul! Ya ini
    ialah veil (selendang pengantin)



    Madam sulamkan lace yg sama
    pada veil ini.




    Bahagian depan tengah kepala
    madam sulamkan lacenya agak
    tebal sikit.Dan madam sulamkan
    sedikit di bahagian tertentu veil tu.
    Tapi pastikan bila di pakai sulaman
    tu terletak di tengh depan kepala,bahu
    kiri n kanan dan belakang.


    Mmmm...setakat ni ajer la cerita pasal busana ini.

    Tapi madam ada nak kongsi lagi satu busana
    pengantin yg juga berwarna putih....Gaun pengantin!
    mmmm cantik tau! Ok la jom kita tengok jom jom jom...


    Hah! ni lah gaunnya.Sebenarnya gaun ini di
    pakai bersama inner berwrna putih juga tapi
    tuan baju ni masa bawa kepada madam
    minta madam buat "touch up" tak bawa inner
    dan dawai yang buat gaun ni kembang.
    Jom la kita tengok gambar2 yg lain,sampai
    bahagian dlmnya pun madam ambil gambar.



    Bahagian belakang.Lubang2 tu utk tali sebagai
    hiasan ajer tapi kalau baju ni longgar pd pemakai
    boleh la ketatkan dgn tali di belakang ni.yang
    sebelah kanan tu antara hiasan yg terdapat
    pd gaun kembang ni.Baju ni banyak sangat
    hiasannya.


    Antara hiasan yang terdapat pd gaun ini



    Bahagian dalam.(belakang)



    Hah! yang bahagian ini ialah
    sebelah dlm gaun ini.Dawai khas
    akan di masukkan di tape putih tu.
    Dan dawai itu lah akan membuat
    gaun ni menjadi sekembang mana
    yang si pemakai nakkan.



    Bahagian dalam gaun.



    Bahagian dalam gaun.Gaun ini
    ada 3 lapisan semuanya.



    Bahagian paling luar di gunakan
    kain lace.


    Antara hiasan yang terdapat di gaun ini



    Kuntuman bunga ini di bahagian
    atas dada kanan.












    Ok,nampaknya untuk N3 kali ini,ini sahaja perkongsian
    madam dgn pembaca semua.Insyaallah,madam bercadang
    nak berkongsi ilmu dgn pembaca semua tentang kurung pesak
    or kurung tradisional.So...tunggguuuu ya!
    Seperti biasa,madam akhiri perjumpaan kita ni dengan salam
    1 Malaysia dan senyum selalu!...hingga jumpa lg..Daaaaaaaaa...


    JADILAH INSAN YANG CEKAL MENGHADAPI UJIAN HIDUP

    Semalam kita dikejutkan dengan amaran bencana Tsunami. Bencana Alam. dan pelbagai lagi ujian, dugaan dan cabaran besar menanti kita di hadapan.

    Namun walau apapun. Bagi orang yang cekal menghadapi ujian. 2 perkara yang perlu dilakukan dan dimiliki oleh setiap muslim:

    Pertama: membina kekuatan rohani melalui solat.

    Kedua: Memiliki pengetahuan mengenai Rahsia Ujian.

    Ketika bersolat, kita menghadap Allah. Kita memulakan solat dgn. membesarkan Allah. Memuji Allah. Berdailog dgn. Allah. Merayu, memohon dan berserah kepada Nya. Maka sudah semestinya salah satu hasil solat adalah 'Terbinanya keyakinan yg. sangat kuat dlm hati seorang hamba 'Allah adalah Maha Segalanya'.

    Dengan keyakinan inilah kita bergantung padanya dalam apa keadaan, bala bencana dan kesusahan apa jua. Dia yang berkuasa ke atas segalanya.

    Apabila kita ditimpa kesusahan, bencana, ramai di antara kita menjadi amat dukacita. Sedih. Marah. Ini berlaku kerana tiada keyakinan pada kekuasaan Ilahi dan kurangnya pengetahuan mengenai rahsia ujian itu, yg. Disangkakan ujian itu buruk. Kesusahan yg. merugikan. Membalakan. Tanpa memikirkan kebaikan dan keuntungan di sebalik ujian itu.

    Semakin tinggi pengetahuan seseorang tentang rahsia ujian. Maka semakin berjayalah dia menjadi insan yg. tenang, bijak dan cekal menghadapi ujian, bencana, kepayahan dan kemudaratan.

    Allah tidak hanya memberikan kesenangan hidup kepada manusia . Tetapi turut menguji mereka dgn. kesusahan. 'Sesungguhnya kami mencipta manusia dalam susah payah' (surah Al Balad : 4)

    Rahsia Ujian Hidup. Ketahuilah bahawa masalah adalah Tanda Kehidupan. Semakin banyak masalah, semakin Hiduplah diri anda. Ujian melahirkan manusia yg. cekal dan tabah. Menghasilkan kreativiti. Dinamik. Memperkayakan pengalaman hidup. Menyedari Makna Kehidupan. Wujud Kekebalan diri. Itulah Rahmat di sebalik setiap kesusahan dan penderitaan. Untuk lulus ujian Allah ini. Hadapilah ia dengan penuh kecekalan dan Kebijaksanaan.

  • 04/11/12--18:33: TEMPAHAN HARI RAYA 2012 (chan 6126450)





  • AZRA FESYEN TELAH MULA MEMBUKA TEMPAHAN
    HARI RAYA 2012.

    *TARIKH AKHIR TERIMA TEMPAHAN
    20/6/12(UTK PAKAIAN WANITA SHJ)

    *BAJU MELAYU LELAKI TEMPAHAN DI
    TERIMA SEHINGGA 31/5/12.

    *BAJU KANAK2 TEMPAHAN DI
    TERIMA SEHINGGA 31/5/12.

    *PAKAIAN WANITA YANG BERLAINING
    DI TERIMA SEHINGGA 31/5/12.

    *BOOKING TIDAK DI TERIMA,HANYA TEMPAHAN
    YANG BERSERTA KAIN SAHAJA DI LAYAN.
    BERMINAT HUBUNGI PN.AZRA DI 012-9757909.
    BLOK 205-00-08,FLAT SENTUL UTAMA,JLN 26
    TAMAN DATO SENU,SENTUL,51000,K.L

    AZRA FESYEN JUGA MENERIMA TEMPAHAN SECARA
    POS.JIKA BERMINAT BOLEH HUBUNGI PN.AZRA .

    SEKIAN TERIMA KASIH.


  • 04/18/12--18:05: RAHSIA AWET MUDA (chan 6126450)
  • RAHSIA AWET MUDA

    Kajian yang dilakukan telah membuktikan 'Rasa Keriangan, kepuasan, kesyukuran dan ketenangan jiwa' dapat mengekalkan keceriaan wajah kita dan melenyapkan 'Ketuaan' kita. Salah satu penawar yang tidak kurang mujarabnya ialah 'Senyuman' dan keikhlasan hati yang akan memberi ketenteraman jiwa, kepada diri kita sendiri dan kepada orang yang menerimanya.

    Jadi bagi wanita yang sedang dimamah usia, sudah pasti kita memerlukan krim muka yang 'rich' kuat dan lebih bagi menghilangkan kedutan di muka bagi menaikkan seri wajah. Tapi tidak perlu bimbang kerana kini kita sudah ada jalan penyelesaiannya. Anda ingin tahu?

    Kita hanya perlu tukar sikap panas baran. Iri hati. Dengki kita dengan mempamerkan 'good temper' dan pembersihan hati nurani. Kerana perasaan riang ditambah dgn. Kesucian hati, dgn. sendirinya akan meringankan segala kesakitan, kemarahan , kebencian dan seterusnya menjauhkan diri kita dari sifat-sifat perasaan yg. membawa pada kemudaratan dan 'Kelihatan tua' dari usia kita.

    Jadi mulai sekarang mari kita sama-sama membuang sifat panas baran dan gantikan dengan sifat keriangan dan kesabaran dengan penuh keikhlasan.

    Ketahuilah sifat-sifat ini umpama mentari yg. menyinar dalam kehidupan kita. Nescaya kita akan kelihatan sentiasa 'Cool. Calm. Collected' Rahsia Awet Muda, lebih sihat dan sudah tentulah lebih berjaya dan bahagia.

    Perasaan sakit hati. Dendam. Benci adalah punca utama yg. menyebabkan timbulnya pelbagai 'Penyakit' terutama sekali 'Tua dari Usia'!

  • 04/23/12--16:21: Besday Madam! (chan 6126450)
  • Assalamualaikum.Apa khabar semua?Seperti biasa,madam doakan
    semua berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa.Amin!
    Mmmm...N3 kali ini madam nak kongsi rasa hapi madam.Pada
    20 April yg lalu madam telah menjadi makin matang n dewasa.
    Syukur Alhamdulillah,Allah panjangkan usia madam.Doa madam
    utk diri sendiri..Moga Allah kurniakan madam kesihatan yg baik,
    di berikan rezeki dgn penuh kasih syng NYA dan penuh Rahmat n
    Berkat.Amin!....Madam nak kongsi gambar(nk kongsi rasa tak boleh)
    coklat besday madam yg di tempah khas oleh adik angkat madam
    yg sangat syngkan madam (mula madam sangka kek coklat hehehe)
    tapi rupanya coklat yg di buat spt kek....jom tengokkkkkk




    jeng jeng jeng.....hah! ini lah sesuatu
    yg istimewa,pemberian hadiah dari
    adik angkat madam.....sangat terharu U!



    Pada mulanya madam sangka ni kek
    coklat.Spt biasa la madam nk potong
    dgn pisau tapi adik angkat madam kata
    cuba angkat penutup bentuk "love" tu.
    Madam hairan la!...Ehh boleh angkat ker?
    So madam pun cuba lah angkat (takut gak
    mana tau ada yg nak kenakan madam).



    Soooooo...madam cuba buka....
    jeng jeng jeng!...rupanya dlmnya
    ada coklat comel!...hehehehe



    Pertama kali dlm hidup madam terima
    coklat sebesar ini ...bentuk love tu coklat
    jugak tau!...tak termakan...syng lak
    tengok rupa bentuk love yg cantik tu...



    Coklat yg comel2 tu dah madam bg ank2
    n bebudak yg dtg ke butik madam mkn.
    Tapi yg love tu belum berusik lg,masih madam
    simpan dlm peti sejuk......yang pasti coklat love
    tu madam kena jugak potong n di nikmati coklatnya!
    Kalau madam sorang tak mampu nk makan!


    Sangat istimewa bg madam.....terima kasih buat adik
    angkat madam ....MILA N SAIFUL....moga kalian
    terus bahagia bersama!Terima kasih banyak2 dgn kejutan
    ini.

    Ok!itu aje la yg nk madam kongsikan....jutaan terima kasih
    juga buat suami,ank2 dan semua kenalan madam yg telah
    membuat sesuatu istimewa utk madam dan doa2 kalian
    utk madam.Hingga jumpa lg,madam akhiri dgn salam syng,
    salam 1 M'sia dan senyum selalu ya!...Daaaaaaaaaaaaaa!


  • 04/27/12--20:26: BERSIH!??? (chan 6126450)
  • Assalamualaikum dan salam satu M'sia!moga semua dlm sihat sejahtera hendaknya.Amin!..Hari ini semua org perkatakan tentang BERSIH!..Di sebabkan BERSIH madam terpaksa membatalkan rancangan madam utk membawa anak2 ke PWTC,pesta buku.Madam dan anak2 memang tak pernah ketinggalan mengunjungi PWTC bila ada pesta buku.Tapi untuk kali ini mungkin madam agak lewat utk mengunjungi pesta buku,mungkin hari rabu madam bawa ank2 pergi ke PWTC.Pada hari esok madam ada kelas,isnin dan selasa pulak madam akan bercuti ke........biarlah rahsia...ssshhhh!.....So di sebabkan semua org bercakap n bincangkan tentang BERSIH...apa kata kita mulakan dengan diri kita dulu...

    1-BERSIHKAN HATI KITA DENGAN BANYAK BERZIKIR

    2-BERSIHKAN TUBUH BADAN KITA DENGAN:-

    **MANDI BERSIH2....SCRUB BADAN BUANG DAKI N

      KULIT MATI,BERSIHKAN GIGI,MULUT DAN LIDAH.

    **SHAMPOO RAMBUT...SEBERSIH2NYA!

    3-BERSIHKAN BILIK AIR ANDA....BIAR MEMANCAR2!

    4-BERSIHKAN BILIK TIDUR ANDA....BIAR UDARA

      SEGAR MEMENUHI BILIK  TIDUR ANDA 

    5-BERSIHKAN SELURUH KAWASAN LUAR DAN DALAM    
      RUMAH ANDA.

    6-BERSIHKAN KERETA LUAR DAN DLMNYA...JGN  
      KERETA ANDA TU MACAM TONGKANG PECAH!


    7-BERSIHKAN KASUT SEKOLAH ANAK DAN KASUT ANDA 
      JUGA JIKA PERLU.


    8-BERSIH DAN SUSUN BUKU DLM BEG SEKOLAH ANAK.
      TENGOK KOT ADA KERJA SEKOLAH YG PERLU ANAK 
      SIAPKAN DAN APA YG ADA DLM BEG SEKOLAH ANK 
      TU!
    9-BERSIHKAN DAPUR DAN PETI SEJUK DI RUMAH ANDA
      (JAGAN SIBUK PULAK TENTANG DAPUR DAN PETI 
       SEJUK RUMAH SEBELAH)..HEHEHE

    10-AJAR ANAK2 TENTANG BERSIH YANG SEPATUTNYA.

    Mmmmm banyak benda  dan perkara yang berfaedah boleh kita buat pada hari BERSIH ini....Jom jom jom....kita buat kerja bersih membersihkan ni....mungkin dengan aktiviti BERSIH yang kita lakukan bersama dengan ahli keluarga kita akan mengeratkan lagi kasih sayang kita bersama ahli keluarga.....sayangilah keluarga!Ok madam akhiri perjumpaan kita kali ini dgn salam syng,salam 1 M'sia
    dan senyum selalu....Daaaaaaaaaaa!


  • 04/27/12--22:44: PAIPING (chan 6126450)

  • Assalamualaikum.Moga semua sihat sejahtera hendaknya.
    Amin!N3 kali ini madam nak kongsi tentang paiping/kun.
    Mungkin paiping/kun kurang sambutannya tapi kebelakangan
    ini fesyen baju kurung tradisional berpaiping mula ada sambutan kembali.So kali ini kita akan berkongsi ya cara-cara memasang 
    paiping/kun dan menyambung paiping.Ok la,madam taknak 
    berceloteh panjang.Jom kita tengok lah apa yang telah madam sediakan...jom jom jom.................


    Sebelum itu madam nak perkatakan sedikit
    tentang paiping.Paiping di perbuat dari kain 
    yang di potong serong(bias).So jika,anda ingin 
    membuat paiping sendiri boleh la memotong 
    kain secara serong dengan lebar satu suku inci
    (lebih selesa semasa membuat \kerja nanti) 
    tapi kalau dah mahir boleh la potong kain 
    menyerong sebesar 1" saja.Setelah memotong
    kain menyerong sambungkan jika pendek.
    Macamana nak sambung????....jagan risau!
    di N3 kali ini madam ada tunjukkan cara
    menyambung paiping secara betul.(harap
    madam membantu kalian ya)Tapi kena lah
    terus bersama madam,baca dan teliti apa yang
    madam kongsikan di sini ya!








    Ini lah yang di panggil 
    paiping.Paiping ini yang tersedia jual dikedai jahitan.Kalau madam,
    madam suka guna paiping jenama dolphin.
    **Jika anda ingin membuat paiping sendiri,
    setelah memotong serong kain,lipat dan gosok       
    seperti paiping ini.**



    Ok,ini madam nak tunjuk cara 
    menyambung paiping.Gosok kedua-
    dua hujung paiping yang hendak di 
    sambungkan seperti dalam gambar.
    **jika anda membuat paiping 
    sendiri begini juga lah cara 
                                     menyambungkan paiping anda itu.**





    Setelah di gosok.Tindihkan
    bahagian luar bertemu luar.
    Maksud madam,satin yg berkilat
    kita temukan tapi dgn cara seperti
    dlm gambar.Jagan temukan cara lurus
    sebab tak menjadi nanti. 






    Mesti letakkan paiping dalam
    kedudukan begini (bersilang)
    dan jahit secara serong,seperti
    yang madam pinkan tu.....faham
    tak?....harap faham ya..risau la 
    madam kalau anda tak faham. 









     Ok,setelah di jahit,beginilah
    rupanya di bahagian depan. 









    Dan ini bahagian dalamnya
    setelah paiping di jahit(cantum)
    Basi jahitan paiping.












    Gunting basi jahitan paiping.
    Jadikan basi hanya suku inci saja. 











     Setelah tu gosok.










    Setelah gosok.Anda gunting
    lebihan yg kelihatan.







    Jadikan seperti ini.Tak ada
    lebihan basi paiping yang
    kelihatan. 






     
    Ini pula pandangan dari 
    sebelah dalam paiping yang
    telah di sambung.Kelihatan 
    sama seperti paiping yg kita 
    beli dah siap cara sambungannya.






    Ok,bila dah kemas kan 
    basi jahitan paiping tu.
    Kita lipat seperti paiping 
    biasa dan gosok.





     


     Maka,ia akan jadi seperti 
    ini.Ini bahagian luar paiping.







     
    Bila nak mula menjahit
    paiping,madam nasihatkan
    lebih baik anda, jahit dulu
    sebelah bahagian lipatan 
    paiping.Bahagian yang di
    jahit bukan bahagian yg
    akan di jahit pada kain atau pakain.

    Bahagian yang tak di jahit
    tadi kita jahit/cantum pada
    kain atau pakaian yang
    hendak kita letak paiping tu ya.
    Jadi nanti kelihatan ada 2 jahitan.
    Tentu anda bertanya,apa motif
    madam jahit dulu yang sebelah 
    bahagian lipatan paiping tu kan?
    Tujuannya supaya memudahkan
    kerja kita bila melipat sambil 
    menjahit paiping  kedalam.Kerja 
    kita lebih kemas  dan bila siap  
    tak ada lah paiping yg terlepas 
    dari jahitan. 




    Begini lah kelihatan dari pandangan
    sebelah dalam paiping yang  telah
    di jahit.


















    Yang ini pula,pandangan
    bahagian luar paiping yang 
    telah siap di jahit.Cantik bila
    ianya siap dlm keadaan 
    membulat ya!


















     



     Begini lah rupanya paiping
    yang telah siap madam jahit.










     Piping ini madam jahit di
    kolar  2 tingkat baju gaun.






    Untuk perkongsian kali ini setakat
    ini sahaja.Harap memberi manfaat
    pada semua tukang jahit dan 
    membantu kalian semua.Terima kasih 
    yang sudi ke blog Madam Azra ini.
    Madam tinggalkan kalian semua
    dengan salam sayang,salam 1 M'sia
    dan senyum selalu ya!....Daaaaaaaa 

    ***madam minta jutaan maaf sebab kali
    ini penulisan madam agak lintang pukang
    sebab madam sedang menyesuaian diri
    dgn sistem baru blog....belajar semula....
    madam sedih tengok N3 kali ni seperti 
    budak tadika!...dah banyak kali madam
    edit tapi ini hasilnya...yang ado!
    penat dah edit! harap memahami ya...


  • 05/09/12--03:08: SELAMAT HARI IBU! (chan 6126450)
  • Assalamualaikum dan salam syng buat semua
    pembaca blog madam.Moga semua sihat dan
    ceria sentiasa.Amin!...Hari Ibu...sebenarnya
    kita yang bergelar anak mesti sentiasa mengingati
    ibu kita.Ibu kita mesti sentiasa di hati kita.Jagan lah
    ingat ibu bila hari ibu sahaja ya!Doakan kesejahteraan 
    ibu kita sentiasa.Pagi2 hari,terutama lepas solat subuh
    sedekahkan Al-Fatihah pada kedua org tua kita.Tak
    kira lah mereka masih hidup atau sudah tiada.Supaya
    hidup kita ni berkat.Dan jagan lupa sedekahkan Al-
    Fatihah pada diri sendiri juga,banyak kebaikkannya.

    Mesti pembaca blog madam kali ni agak hairankan?
    Lain jer N3 kali ni.Sebenarnya,hari ni madam cuti.
    Dan pagi2 tadi selepas uruskan ank2 sarapan pg dan
    hantar mereka kesekolah,madam merancang nak balik
    kerumah ibu madam sekejap utk menghantar hadiah
    hari ibu yang telah madam sediakan utk ibu madam yg
    tersayang.Madam balik rumah dan masak puding laici
    utk madam bawa bersama ke rumah ibu madam.Ibu
    madam tinggal di PJ.Madam meraikan hari ibu utk thn 
    ini agak awal sebab madam tak pasti ada kesempatan 
    or tak pada hari ibu tu nanti.....Jom tengok apa yang 
    madam sediakan sebagai hadiah hari ibu utk ibu madam.
    Jom jom jommmmmmm .............


    Inilah hadiah yang telah madam belikan utk ibu yang sangat madam sayangi.











     Madam hadiahkan Quran ReadPen ini sebab penglihatan ibu madam tidak baik.









     Insyaallah,dgn pemberian madam ini akan membantu ibu madam utk menghafal Al-Quran.



     Set Quran ReadPen ini bukan sahaja di sediakan Al-Quran tapi di datangkan sekali dgn Muqqadam.Set ini juga sesuai utk semua peringkat umur.









     Inilah,pen bijak tu!Bila di 'on' akan berbunyi Bismillahirahmanirohim dan bila di 'off' akan berbunyi Sadaqallahulazim.
     Yang ini ialah puding laici yang sempat madam masak utk di bawa ke rumah ibu madam.



    Puding Laici utk ibuku!.....nampak simple tapi rasanya sangat enak!...hehehe
    Dan yang ini ialah hadiah dari madam utk ibu mertua madam yang tersayang.Tentu anda bertanya kenapa tak beri hadiah yg sama utk mertua,jwbannya sbb mertua madam kena strok,tak mampu bergerak.Jadi madam hadiahkan tuala mandi yang kainnya sangat berkualiti n gebus.Madam tempah khas utk ibu mertua madam.Tapi hadiah ini tak dapat madam beri dgn tangan sendiri sebab mertua madam berada di Changloon,Kedah.




    Doa madam utk kedua-dua ibu yang sangat madam sayangi ini,moga mereka sentiasa di rahmati ALLAH,di kurniakan kesihatan yg baik dan berbahagia menjalani kehidupan di hujung usia.Amin.....Mak,La syng mak!....(La ialah nama manja madam dlm keluarga).


    SELAMAT HARI IBU  BUAT SEMUA IBU YANG MEMBACA BLOG MADAM!....moga kita yang bergelar ibu,akan menjadi ibu yang menjadi kebanggan anak2 kita!...Pada ank2 ibu terima kasih kerana menjadi anak yang baik pada ibu dan ayah.Doa ibu sentiasa mengiringi kalian.....


    Setakat ini saja N3 madam kali ini.Insyaallah,kita berjumpa di keluar yang lain ok!Salam syng,salam 1 M'sia dan senyum selalu!

  • 05/09/12--17:27: Baju-baju nikah! (chan 6126450)
  • Assalamualaikum.Salam syng n salam sejahtera buat semua
    pembaca blog madam.Terima kasih sudi menjengok blog 
    madam.N3 utk kali ini madam ingin berkongsi gambar2 
    baju2 nikah yg telah madam siapkan n telah pun di pakai oleh
    para pengantin di hari bersejarah mereka.Doa madam,moga
    mereka bahagia dan berkekalan n berbahagia sepanjang
    perkongsian hidup mereka.Amin.Madam rasa,jom la kita jamu
    mata ya......madam kehilangan kata2!....tetiba lak jadi gini.
    Ok la,jom jom jom........


    Ini ialah bahagian kain. Desing yg 
    di gunakan ialah patch lace n crumble.

    Lace yg di gunakan bukan lace dari kain yg
    buat baju tu tapi lace tu di beli khas utk
    kerja2 beading. Faham n tahu tak?

    Madam cadangkan buat desing gini sbb
    tuan baju ni nak baju kurung moden yg
    pendek saja .Jadi supaya bahagian kain
    tidak kelihatan kosong ajer,madam desingkan
    begini.Letak lace dlm posisi menyerong dan
    di tambah dgn manik,pearl n jd kan crumble.

    Cantik tak?.....

    Ini lah bajunya.Madam terpaksa gantung
    utk ambil gambar sbb patung madam
    tak muat nk pakai baju ni...hehehe comei
    sangat badan pengantin ni!



    Ini ialah bahagian tangannya.

    Tangannya di buat dua tingkat.Dan bahagian
    kain satin di buat terlebih sbb nak jahit
    manik crumble di hujung tangan utk beri
    kelainannya.Sebenarnya kalau si pemakai pakai baju ni
    ada manik terjuntai, tapi bila letak gini jadi tak perasan lak!
                                    
                                                         

    Ini ialah baju pasangannya.Madam
    pakaikan ke patung(patung yg ada di
    butik madam hanya patung perempuan jer)
    sebab tu nampak di dada tu lain kan!hehehe
                                                                                     

    Sulaman di bahagian belahan di dada. 


                                                                                                 





















































     


    Yang ni pula ,di pakai utk majlis pernikahannya.
    Tuan baju ni sama dengan baju yang di atas tadi.
    Ini baju kebaya moden.Dan bahagian dlmnya 
    madam buat long dress.
     

    Cantikkan?!....mmm...nak tahu kenapa madam guna
    batu,manik dan sequin biru ni?...sebab tuan baju ni
    bagi tahu madam yg tema majlis perkahwinannya biru.
    Baju ni nampak lebih manis dgn tambahan manik,batu
    dan sequin ni.

    Nampak tak?...nampak apa?...hehehehe...tu,madam
    nak tunjuk di bahagian atas lipatan kipas tu,madam ada
    tepekkan lace utk menutup jahitan pd atas kipas tu.
    Baju pengantin mesti la kena istimewa ,jadi madam tak
    suka kelihatan jahitan tu,so madam tepekkan lace.Maka
    bertambah manis la si pengantin bila pakaian pakaian ni....


    aaaaa.....ada nampak tak sesuatu kekuranagan?
    betullllll!!!!!!....hehehehe ada kuntuman bunga
    yang tak lengkap kan?...sesekali yang pakar pun buat
    silap...itu lah manusia biasa...apa saja kelemahan adalah
    dari kita manusia dan yg sempurna dr ALLAH shj!
    TAPI!..sebelum busana ini lepas ke tangan pemiliknya,
    mujur madam perasan dulu dan terus perbaiki.....
    Alhamdulillah!




    Ini lah lace yg madam tepekkan tu.
    madam saja ambil gambar fokus tang
    ni,nak bg nampak jelas.



    Ok,yang ni hujung tangan nya.
    Di jahit manik crumble(pearl+manik+sequin)


    Ini gambar dekat bahagian hujung tangannya.



































































































































    Apa ni madam???....Ni skirt yg belakannya meleret
    di tanah tu!...yg sebelah kiri tu skirt yg madam lipat
    memanjang.


    Bila pakai keliahatan cantik ekornya.
    Tapi skirt ni madam buat tak lah panjang sangat
    "tail"nya sbb atas permintaan si pemakai.


    KIRI:Yang ni bahagian belakang baju.
    KANAN:Leher baju....


    Bahagian depan baju.Baju ni lining sepenuhnya.



    Bahagian bawah belakang badan baju.


    Bahagian bawah belakang baju.


    Bahagian hujung tangan.KOSONG!!!
    Sebenarnya madam cadang nak buat penambahan
    hiasan/aksesori pd skirtnya dan baju(setidak2nya
    di hujung tangan,jadi bila bersalaman dengan tetamu
    kan nampak manis n berseri tp.....)
    Sbb tuan baju ni taknak buat apa-apa
    penambahan hiasan or aksesori pada
    pakaiannya...sssoooooo.....
    Busana ini kelihatan spt biasa-biasa ajer....
    Hati madam rasa tak seronok sbb busana ini utk
    di pakai pd hari istimewa tp tak kelihatan langsung
    keistimewaanya....madam hanya menurut permintaan
    tuan baju ni jerrrrr......








    Madam nak minta maaf sebab bahagian pakaian lelaki/pasangan pengantin perempuan madam tak dapat nak buat catatan atas sebab tiba2 blog dah guna sistem baru dan madam belum mahir lg.Dah naik letih madam mencuba.Yang pakaian wanita madam sempat buat catatan sebelum semua berubah.Mmmmmm...cukup di sini perjumpaan kita dulu ya.Insyaallah kita berjumpa lg.Madam akhiri perjumpaan ni dgn salam syng dan salam 1 M'sia!...senyum selalu ya!...Daaaaaaaaaaaa......!

  • 05/09/12--18:08: Tukang Jahit (chan 6126450)
  • Assalamualaikum.Salam sayang buat semua pembaca 
    blog madam.Dah senyum ker?Jika belum, jom kita senyum 
    dan sedekahkan senyuman kita tu kepada ahli keluarga n
    org sekeliling kita.
    Mmm...hari ni kan madam nak buat lagi satu N3.
    N3 kali ini tentang cara membuat pola baju kurung pesak tradisional.Suka tak?
    Jika suka,boleh teruskan bersama madam dan jika tidak
    tinggalkan madam setakat ini jer.....ehh serius lak ya!
    hehehe...ok lah,jom kita tengok ya apa ada!jom jom jomm.



    Ini pola baju kurung.
    Seperti baju patern yang lain
    ada garisan bahu,dada,
    pinggang dan punggung dan
    semestinya garisan labuh baju.
    Mesti ada yang kata,saya buat
    pola  baju kurung tak ada pun
    buat pola spt madam.Madam
    faham kenapa.Dan dgn senang hati 
    madam nak jelaskan kenapa pola
    kurung pesak madam ada semua
    garisan ini semua.Jawapannya madam nak kita semua boleh buat satu pola yang lebih meyakinkan.Insyaallah.
                                                                                                   

    Seperti biasa,madam akan mulakan dari atas iaitu bahu.
    ***madam selalu pesan bila  ambil ukuran badan wajibkan  mula dari bahu,lepastu dada,pinggang,punggung,bahu ke pinggang,labuh baju,panjang tangan dan lebar hujung tangan.***

    Bahu bahagi 2.Ini di jadikan badan baju kurung ya.Bermakna dari atas sampai bawah baju ukurannya bahu bahagi 2 ya syng.(ada gak org dia buat bahagian bawah baju kecil sedikit dr atas,itu terpulang lah pd suka anda ya).Part di bahu tu,turun 1" dan di bahu sebelah kanan tu buat tanda 2 1/2".Sambungkan ke bahu yg turun 1" tu.Bila dah selesai part badan,cari ukuran dada bahagi 4.Nampak tak macam yg madam buat,yg ini kita guna utk dapatkan lubang lengan dan saiz pesak atas.Ok,kita fokus pd lubang ketiak dulu ya.Dada bahagi 4 dan naikkan 1 1/4".Ini utk dapatkan lubang ketiak.(utk org yg bersaiz besar spt L n XL boleh naikkan sehingga 2.5",sbb spt yg selalu madam pesankan pd student madam,org yg bersaiz besar TAK BOLEH berlubang ketiak besar! nanti bila mereka pakai baju yg berlubang ketiak besar akan kelihatan gelobos ya!So pd yg baru belajar menjahit,jgn anda fikir org gemuk mesti lubang ketiaknya besar pulak!...jika nak keterangan lebih detail tentang ini,jom belajar di kelas madamya.Di kelas madam,madam suka berkongsi segala tips n ilmu dgn student madam.Wah!panjangnya madam bebel ni!Jom sambung balik....


    Ok,ni kita ke bahagian pesak atas pulak ya.Ukur dada bahagi 4 dari kanan ke kiri.(35"/4=8 3/4"+ 3/4")yang + tu boleh lebihkan jika suka.Tapi yg madam beri ni yg normal saja.Tips:utk dapatkan baju yg selesa pastikan baju tersebut bahagian dadanya longgar 3" dari ukuran asal yg kita ambil di badan org.Jika si pemakai inginkan lebih kelonggaran boleh la u all lebihkan bila + antara 1"-1 1/4".Jgn banyak sangat nanti gelobos lak!.....tentu ada yg tanya tu...kalau kita dh tambah bahagian dada tu lebih dr 3/4" bahagian lubang ketiak camna?nak tambah gak ker?..Madam jwb tak perlu tambah ya sbb nanti besar lak lubang ketiak tu n tak cantik lak!...harap dh faham ya bahagian ni....kalau ada soalan sila ke kaunter pertanyaan...hehehehe..gurau jer....
    Dah selesai part pesak atas(buat tanda dulu,nanti bila dh cari ukuran pesak bawah baru kita sambung dr atas ke bawah ya).
    Ok,lepas tu ukur bahu ke pinggang n buat tanda.Dari tanda bahu ke pinggang tu ukur kebawah 8" ini utk garisan punggung.(mmm..tu ada yg kata,apa lah madam ni,buat baju kurung pun sibuk nak cari bahu  ke pinggang dan garisan punggung)it's ok...madam nk ajar cara yg bila anda buat baju kurung pelangan tak timbul masaalah ketat sana besar sini n macam2 masaalah lain....setuju tak?...okkita sambung lg...Dari garisan punggung tu,kita ukur punggung/4.Spt yg dlm pic tu(39"/4=9 3/4"+1/2").Boleh + lebih lg jika nak lebih kelonggarannya.Bila kita dh buat spt ini,kita dh tak risau baju pelanggan kita tu ketat or terbesar di punggungnya.Faham tak?



    Cuba tengok ni,kalau tak faham.Ok,dh selesai part ni,ukur lebar pesak tang punggung ni jika besarnya 3",kita buat bahagian pesak bawah lebarnya lebih 1 1/2".


    Kalau tak faham,cuba perhatikan gambar2 yg madam sediakan.









    Ini bahagian tangan.Di bahagian ketiak tu(atas pesak) madam masukkan 3/4".Setelah tanda panjang tangan,tandakan lebar hujung tangan yg telah d bahagi 2.Dari tanda hujung tangan sambungkan ke bahagian dada/4- 1 1/4" tu.




    Ohh!hampir lupa lak madam nak perkatakan tentang si kekek ni.Utk kekek buat saiz 3 1/2" x3 1/2" ajer.Utk semua saiz org dewasa.Jgn la bila org badan besar awk buat besar pulak!Tak perlu sbb saiz ni dh cukup. 




     
                                                                       





















     

    Gambar yang ni ialah part2 yg telah di gunting.Sbb madam syng anda semua,madam rajinkan diri buatkan contoh bagaimana rupanya bila pola siap di lukis n di gunting.Suka tak?






     
     Ini bahagian bahu(badan kurung pesak).Basinya 1/2"sekeliling kecuali bahagian bawah baju ialah 1 1/4".Bahagian  kanan tu nampak tak ada tanda bulat 3 tu?Itu simbol menandakan bahagian ini perlu di letak di bahagian kain yg berlipat ya.So bila di buka dapat lah bahagian badan.Utk part ni,gunting 2 kpg,utk depan n belakang badan.





















     












     















    ok,madam nak cakap pasal si kekek dulu ya.Masa nk gunting kekek,lipat kain n letak bahagian yg bulat3 tu di lipatan kain.Tapi madam suka ajar student madam dgn cara gunting kain panjang 9" dan lebar 4 1/2",kemudian lipat 2 n gunting.Maka dapat la kekek yg telah siap dgn basinya sekali.Cara ni lebih ok sbb urat kain pun cantik!Kalau beklajar dgn madam,madam selalu pastika student cari urat kain.Tips:Kalau kita sentiasa jaga urat kain masa mengunting kain,kerja2 menjahit kita lebih mudah dan hasil cantik tau!Hah nak tau camna nk cari urat kain,jom la hadiri kelas jahitan madam!
    Ok,dah selesai cakap pasal si kekek,madam nak cakap pasal pesak atas dulu.Nampak tak yg madam pangkah tu?Yg pangkah tu bermakna nanti part ini lah kekek akan kita cantumkan.So,bila selesai mengunting part pesak atas,tlng buat tanda di part ni.Jd bila nak menjahit tak lah pening dok fikir tang mana kita nk cantum kekek kita tu.Dan pastikan buat tanda tu di ke empat2 helai kekek kita tu.Ada faham ka adik manis?





    Ini bahagian pesak bawah.(madam snap sebahagian daripada pesak yg keseluruhan)













    Ini part tangan .Perasan tak di bahagian pangkal lengan tu agak lengkung sedikit.Ini hasil dari kita kerukkan 3/4" tadi.Jika tak faham sila skroll keatas balik n cari dan tengok betul2.










    Tangan gunting 2 keping ya.Pastikan pola letak di lipatan bahagian yg ada bulat 3 tu.












      


    Nampaknya setakat ini saja perkongsian madam utk kali ini.Sebenarnya madam ada masukkan nota tentang leher(bulan) baju kurung ni tapi sbb tetiba terdelete gambar tu n madam dh cuba berusha masukkan semula tapi tak boleh,jadi madam mohon maaf ya.Sebenarnya banyak tips n pekara tentang jahitan yg madam nak kongsi bersama tapi di sebabkan sistem baru blog belum mesra alam dgn madam jadi madam agak sterss dgn sistem ni.Ada masa senang kekadang bila dtg degilnya agak susah madam nk menguruskan blog ni....Nyampah tau!..Perasan tak rupa blog madam?..madam tak suka rupanya tak menarik n tak seri!Tak pe perlahan2 madam pelajari semua tu....tp ambil masa sbb madam sekarang dh sibuk dgn tempahan raya n student pun sibuk  nk habiskan silybus mereka.Student madam pun sibuk ambil tempahan!Dan ada yg buat ready made utk raya....sebagai guru,madam bantu mereka buat yg terbaik utk pelanggan mereka.
    N3 kali ini madam agak banyak berceloteh.Maaf ya sbb ambil masa kalian.Apa pun terima kasih sudi ke blog madam n hingga jumpa lg,senyum selalu n salam 1 M'sia!Daaaaaaaaaaaa!

  • 05/25/12--16:54: MADAM AZRA SIDI (chan 6126450)

  • Assalamualaikum.Selamat sejahtera dan salam sayang buat semua yg membaca blog madam.Utk N3 kali ini madam nak perkatakan sesuatu tentang kemahiran yang sangat baik dan memberi manfaat.Ada yang datang berjumpa dengan madam dan meminta nasihat serta pandangan madam tentang kemahiran yang bagus utk di pelajari dan bermanfaat di mana2 dan bila2 masa.Sebagai orang yang sememangnya berada dalam bidang kemahiran telah lama madam perhatikan permintaan masyarakat sekeliling dimana-mana pun.Yang sangat banyak permintaan dan tak akan berhenti mendapat permintaan selagi manusia hidup ialah makan dan pakaian.Maksud madam,selagi manusia hidup kita memerlukan makanan dan pakaian.Ada betul tak adik manis?Soooo....bila madam di tanya dan di minta memeberi pendapat tentang kemahiran yang bagus utk di pelajari,madam cadangkan pergi la belajar memasak atau menjahit.Dan di sini,madam nak juga memperkatakan.Anda boleh mempelajari apa saja bidang kemahiran yang anda minat,tak ada salahnya.Tapi jika belajar memasak dan menjahit,di mana jua kita "tercampak" insyaallah ilmu yang kita pelajari boleh di gunakan dan boleh menjadi punca rezeki kita....Madam tau pasti ada yang katakan kalau kita belajar benda lain pun boleh di gunakan sebagai sumber pendapatan....Di sini madam ingin jelaskan kenapa madam lebih tekan kan bidang masakkan dan menjahit.Manusia perlukan makan dan pakai.Semua rumah ada dapur tapi bukan semua orang memasak di rumah mereka,sebab tu kita boleh lihat di mana2 ada gerai makan or restaurant,sama ada yang segera or yang tak berapa nak segera!Sooo...jika anda mempunyai ilmu dan kemahiran memasak di mana saja anda "tercampak" or merantau pasti anda boleh gunakan kemahiran yang telah anda pelajari itu.Anda boleh mulakan perniagaan makanan secara kecil-kecilan or besaran-besaran (jika ada modal besar!).Dan tentang kemahiran jahitan pula,selagi manusia hidup,kita perlukan pakaian.Ini bermakna tukang jahit sangat berperanan dalam kehidupan manusia.Soooo...di mana jua kita "tercampak" or merantau kita boleh gunakan kemahiran yg ada pada kita tu.Sama ada kita menjahit sambilan di rumah or buka perniagaan pakaian.Madam nak bagi contoh.Madam ada kenal beberapa orang Pakistan(pelanggan yang selalu datang ke kedai madam membeli alatan jahitan).Mereka mengambil upah menjahit pakaian ready made.Di sini madam nampak,betapa baguskan kalau kita punya kemahiran yang di mana2 kita boleh gunakan dan menjadi penyelamat pada diri kita.Kepada yang memiliki kemahiran yang lain,bukan tak bagus(tuuuu...ada yang merajuk dgn madam!)sebenarnya apa jua kemahiran yg kita miliki sangat bagus n bergunakan serta sangat berfaedah jika pandai kita menafaatkan dalam kehidupan kita.Hanya bidang masakan dan menjahit ini,permintaannya takkan berhenti selagi manusia hidup.Ada betul ka,adik manis!?hehehehe......

    Kepada pembaca blog madam ni,anda tepuk dada dan tanya lah pd diri anda.Kemahiran apa yang bagus utk diri anda!....Jagan anda kata,"i ni tak minat menjahit so i tak boleh belajar menjahit"...ingin madam tegaskan,sebenarnya menjahit adalah perkara yang sangat madam tak suka semasa madam di bangku sekolah dulu.Masa di sekolah dulu,madam dlm aliran S.R.T(sains rumah tangga).Anda bayangkan,utk siapkan sehelai apron yang simple,madam ambil masa 3 thn!!!!!!...guru jahitan madam sangat "bengang" dgn madam sbb masa dlm kelas jahitan madam selalu tak menyertainya.Tapi kalau kelas masakkan madam lah org yang paling menonjol!Dulu,cita2 madam nak jadi chef!madam sangat suka dengan kelas masakkan.Madam ambil kelas masakkan hingga tingkatan 5....tapi kita hanya merancang tapi ALLAH dh aturkan sesuatu yang lebih baik utk madam...Madam berada dlm dunia jahitan semuanya atas tindakkan arwah ayah tercinta madam.Ayah madam telah menghantar madam ke kelas jahitan semasa menunggu keputusan SPM.Kata arwah ayah tercinta pada madam"ayah nak La(nama manja madam dlm keluarga.)pergi cari kemahiran hidup,sebab di mana tercampak masih boleh berdikari"...memang betul apa yg ayah madam katakan....TERIMA KASIH AYAH!kerana tindakkan dia menghantar madam ke kelas jahitan.madam berada di tempat madam hari ini!...dari tidak mencintai bidang ini...madam jadi sangat cinta pada bidang ini...ini yang di katakan "TAK KENAL MAKA TAK CINTA"......

    Mmmmm...oppps!madam nak stop ya adik manis semua!Madam nak siap2,jap lagi madam nak mengajar student2 madam yang sentiasa bersemangat ketika berada dlm kelas madam...madam sangat suka dengat semangat student 2 madam ni!....ok,madam macam biasa la.Madam akhiri dgn salam syng,salam 1 M'sia dan senyum selalu ya!Daaaaa...........

  • 06/09/12--11:55: CARA MEMBUAT LAPIK LEHER (chan 6126450)
  • Assalamualaikum dan salam syng buat semua!Moga semua sihat ceria hendaknya.Amin!Untuk N3 kali ini madam nak berkongsi cara membuat lapik leher.Sebelum kita terus dengan inti N3 seterusnya,madam nak maklumkan sesuatu.Madam ada membuat video tentang cara membuat tali lubang butang.Tapi sayang sangat,rakaman tu madam tak berjaya nak uploadkan ke dlm N3 kali ini.Dan ini adalah pertama kali madam membuat percubaan tapi sangat sedih kerana ianya tak berjaya utk madam nak kongsikan bersama dgn pembaca kesayangan madam semua.....Jadi kita berkongsi ajer lah apa yang ada ya syng semua!Madam minta maaf banyak2 dgn semua adik manis yg membaca blog madam ni.
    Ok la,jom la kita terus kepada inti pati seterusnya.....jom,jom,jom....



    Jika madam mengajar,madam panggil benda ni "bulan".Ini kita nak buat lapik leher.Madam letakkan "bulan"di atas kain perca yang telah di lipat dua dan pinkan.


                Setelah dipinkan,tandakan di bahagian bawah utk   
                                     belahan  sepanjang 3 3/4".


                              Tandakan sekeliling "bulan" 2" lebar.




    Di bahagian belahan,turunkan 2" juga.Naikkan 1" dan buat garisan serong ke bawah.Anda juga boleh buat bentuk "U" jika taknak buat begini.Tapi madam nasihatkan jagan lah buat bentuk 4 segi begitu saja,kelihatan tak berseni!


    Dan di bahagian atas tu buatkan lengkong (curve) sikit.Ini bukan apa,nampak la lapik leher tu seperti  berseni hasil kerjanya......ada faham ka adik manis?!


    Ok,tolong fokus pada lapik leher sahaja ya.Gambar tu jangan kisahkan sbb gambar tu memang ada di bawah cermin meja memotong madam tu!..Beginilah rupa lapik leher yg telah di potong.Tapi madam tak potong lagi bentuk "bulan" tu ya....Mmmmm madam tau,ada adik manis yg tanya kenapakan?Madam suka ajar student buat begini sbb org baru belajar ni kekadang keyakinannya kurang jadi kalau begini lebih selamat.Dan satu lg sebab ialah,jika kita dah siap potong,kemudian baru gosok kain gam(interfacing) kekadang bentuk "bulan" tu dah tak ngam dgn bentuk "bulan" yg asal atas sebab tidak pandai cara mengosok kain yg di lekat dgn kain gam tu.Di kelas madam,madam akan ajar student madam bagaimana mengosok lapik leher dgn kain gam.

    Ini kain gam (interfacing) yg agak nipis(tapi bukan yg paling nipis ya).Kain gam ni mempunyai dua permukaan.Satu permukaan berkilat,yang berkilat tu ialah gamnya.Dan satu permukaan lagi agak spt baldu,dan bahagian ini  tak ada gam.

    Letakan permukaan dalam kain(lapik leher) ke atas permukaan kain gam yg berkilat tu.Pin kan dan gunting ikut bentuk lapik leher yang telah kita buat tadi tu.



    Hah! ini lah rupannya.Bahagian yg berbaldu tu di luar dan yg bahagian yg berkilat tu di atas permukaan dlm kain (lapik leher).
    Madam berharap sangat semua yg membaca faham ya.Adik manis ada faham ka?!


    Ok,setelah siap di gunting tadi,kita mula kan kerja2 mengosok pulak ya.Ok,di sini madam cuba nak kongsikan cara mengosok lapik leher berserta kain gam.Adik manis panaskan seterika ke no 3 or ikut kesesuaian seterika adik manis ya.Bila seterika dh panas letakkan seterika tu atas lapik leher.Jika adik manis pin di bahagian depan lapik leher(luar kain),sila letak seterika di bahagian belakang kain gam.Sebab?...Sebab dgn cara ini kita boleh menjaga seterika kesayangan kita tu,tak lah calar waktu kita buat kerja2 mengosok.Jika belajar dgn madam,madam akan ajar juga student madam cara menggunakan barangan2 yg di gunakan agar tak mudah rosak,termasuk juga cara menggunakan mesin jahit.Berbalik hal menggosok lapik leher dan kain gam tadi,Utk mula2,jangan gosok seterika(gosok pergi balik) ke atas lapik leher tu.Maksud madam,mula2 tekap or tekankan saja seterika ke atas lapik leher tu dan kira 1 hingga 10.Angkat dan letakkan seterika di tempat yg lain pula.Buat sebegini hingga gam yg ada pada kain gam tu dh cair n melekat di kain lapik leher tu.Camna nak tau gam tu dah cair?..Mmmm  bila dah tekan seterika di semua atas lapik leher tu,perhatikan ada kelihatan titik spt basah tu maknanya gam dh cair.Atau paling senang nak tau kain gam tu dah lekat or tak pada lapik leher,cuba tanggalkan jika lekat, kira dh cair la gam tu.Bila dah pasti,baru la anda gosok spt biasa lapik leher tu.Kenapa kita kena pastikan gam di kain gam tu cair baru boleh gosok seterika atas kain gam tu?Sebab jika gam di kain gam tu belum cair dan kita dok la tergosok2 seterika atas lapik leher or kain gam tu,bimbang kebetulan masa kita mengosok2,gam pun cair dan dlm masa yg sama akan mengherotkan urat kain lapik leher.Ini antara sebab kenapa lapik leher yg telah di gunting dgn baik tapi bila nak pasang pada leher di badan baju ianya tak ngam....ada faham ka adik manis?!


    Untuk seterika madam,gunakan no 3 utk kepanasan yg sesuai.Tapi mesti di ingat! jangan gunakan seterika yg terlalu panas sbb ianya akan membuat kain gam dan lapik leher anda mengerekot/berkedut dan bentuk asal lapik leher tu berubah!

    Begini lah rupanya lapik leher yg telah siap sempurna di gosok dgn seterika yg suhunya sesuai.Bila dh betul2 kain gam melekat di seluruh kain lapik leher baru di jahit tepi kelilingnya ya.Kalau tak lekat dgn sempurna,bila jahit tepi hasilnya tak cantik!


    Bila dh siap urusan mengosok/seterika,lipat 2 sekali lagi lapik leher tu dan letakkan "bulan" semula di tempatnya.

    Setelah pinkan "bulan" di tempatnya,jgn lupa tandakan 3 3/4" utk belahan di dada.


    Guntingkan "bulan" mengikut bentuknya.Juga bahagian belahan di dada tu ya.

    Kononnya,ini bahagian badan baju.Garisan biru tu tanda tengah bahu di badan baju.


    Letakkan "bulan",pastikan bahagian belakang hanya 1/2" saja.

    Madam letak pembaris nak bagi pembaca perasan yg madam letak lapik leher di bahagian belakang hanya 1/2"


    Jagan lupa bahagian belahan di dada,panjangnya 3 3/4".Tapi bila dh siap dijahit nanti ia akan jadi 4".(jgn buat belahan ni lebih dr 4",nanti seksi pulak si pemakai tu!)


    Nampak tak?Bahagian depan dan belakang.


    Begini lah rupanya bila kita dah gunting "bulan" leher di badan baju.

    Sekarang,letakkan lapik leher dengan bahagian depan lapik leher ke atas badan baju.Seperti yang di tunjukkan.Pinkan.


    Ini pandangan bahagian dalam badan baju dgn lapik leher telah di pin kan.

    Jika adik manis kurang pandai membuat bucu di hujung belahan leher,anda boleh buat tanda dgn eareser pen atau kapur tukang jahit dgn buat bentuk V.Tapi harus di ingat jgn buat V tu terlalu panjang ya,hanya 1/4" turun dr belahan yg telah di buat tadi.


    Semasa menjahit dan sampai di hujung V tu,biar jarum terbenam di situ dan pusingkan kain.Teruskan menjahit dgn mengikut bentuk V yg telah di tanda tadi.


    Gambar ni madam nak tunjukkan besar mana basi utk jahit lapik leher.Utk basi lapik leher jagan buat besar,sbb hasilnya nanti leher baju kita akan menjadi luas dari ukuran asal.Pastikan hanya guna tepi tapak mesin shj,spt yg madam tunjukkan dlm gambar tu ya....
    adik manis ada faham ka?



    Begini lah rupanya lapik leher yg telah di jahit ke badan baju.Dengan guna tepi tapak mesin kita dapat ukuran basi yg sama rata shj.


    Setelah siap menjahit lapik leher,kita "snapkan" or gunting dlm saiz yg kecil di sekeliling leher yg bulat sahaja.




    Gunting kecil2 seperti dlm gambar.Ini bagi tujuan membuat kemasan di lapik leher dgn jahit di atas lapik leher sekeliling lapik leher yg telah di "snapkan".Lihat gambar di bawah.


    Semasa jahit tindih,pandang dr luar lapik seperti dlm gambar dan pastikan basi lapik leher yg kita gunting kecil2 tadi berada di bawah lapik leher yg sedang di jahit tu.Lihat seperti gambar di bawah .


    Beginilah rupanya bahagian dlm lapik leher dan basi lapik leher yg telah terjahit bersama lapik leher.



    Pastikan semua basi lapik leher tertindih dgn kemasnya tanpa ada yg tertinggal.


    Dan bahagian belahan juga mesti kita jahit tindih sama seperti keliling leher tadi tapi tanpa membuat "snap" seperti di keliling leher tadi.Hanya du hujung bucu tu shj kita snap sebelum menjahit tindih dr luar lapik leher.Jika tak "snap" di bucu V tu nanti akan berkedut di situ bila di terbalikkan lapik leher ke dlm baju.


    Begini lah kelihatan lapik leher yg telah siap di jahit tindih bahagian lapik .Hanya kelihatan di bahagian dlm lapik leher sahaja.Madam tau,ada yg jahit tindih terus dari luar.Tapi belajar dgn madam,madam akan ajar cara yg betul.Kebanyakkan org yg buat baju ready made shj yg suka buat jahit tindih dr luar tu.Hasilnya pun tak nampak berseni dan nampak seperti buat kerja asal siap ajer!


    Utk jahit bahagian belahan leher tu,anda tak perlulah nak mula dr atas sangat.Buat setakat yg mana boleh jahit jer.Anggaran 1/2" dr atas.


     Ini lah rupa leher baju yang telah di jahit dengan sempurna.

     Mmmm...madam dah sampai part nak tunjuk bagaimana nak jahit tali lubang butang....Cucuk jarum yg telah ada benang.Ikut suka,madam suka tali lubang leher yg tegap.So madam guna 4 lembar benang.Cucukkan anggaran 5/8" jarum di leher baju(atas).


     Ini pandangan dari luar baju.Yang gambar di atas ialah pandangan dari dlm baju.

    cucuk pula anggaran 3/8" di bahagian belahan leher.Seperti cintoh dalam gambar.



    Ini pandangandari luar baju.

    Ini saiz tali lubang butang yg madam perlukan.



    Huk huk huk.....kita sampai part yg sangat menyedihkan madam...sebenarnya sampai di sini madam ada buat rakaman video cara membuat tali lubang butan tapi syng,madam tak berjaya nak uploadkan disini dan berkongsi dgn kalian semua.....madam mohon jutaan maaf.Insyaallah,madam akan ushakan lg.

    Nampaknya kita dah di penghujung perjumpaan kali ini.Seperti biasa,madam akhiri dgn salam 1 M'sia,salam syng dan senyum selalu ya adik manis semua! Daaaaaaaa!....


    Assalamualaikum.Salam syng n salam sejahtera buat semua.....Moga semua berada dlm keadaan sihat sejahtera dan tenang selalu.Amin.Untuk N3 kali ini madam ingin berkongsi tentang bagaimana kita nak buat tali lubang butang dari kain or paiping.Nak tau tak camna?Adik manis,sudah sedia ka?Ok,jika dah bersedia jom jom jommmmmm kita mula ya!


    Mula,kita gunting kain yang nak di jadikan tali.Pastikan gunting kain dalam keadaan urat kain menyerong.Spt yang madam tunjukkan,kalau tak pandai,lipat jer jadi bentuk tiga segi.Dan tanda di lipatan tu lebar 1.5"(satu setengah inci).Guntingkan di garisan tu.




    Bila dah gunting,nanti jadi camni ya.


    Bila kita buka lipatan jadi sebegini lak.Sebab masa gunting kain ni tadi madam lipat dua menyerong(segi tiga).



    Potongkan di garisan lipatan tadi,jadi kita dapat 2 helai kain yang boleh di jadikan paiping (jika kita nak buat paiping la ya adik manis)

    Kemudian,lipat sebegini.Seperti paiping yg kita beli dah siap di kedai.
    Begini lah rupanya paiping yg kita buat sendiri.Jika anda nak jahit paiping di leher baju,boleh juga hanya lipat dua dan gosok,jika lipat dua bermakna paiping tu tak la terhasil seperti dlm gambar ya.Boleh terus jahit di leher baju.


    Ini madam tunjuk cara nak cantum paiping.Kekadang paiping yang kita guna tiba2 tak cukup dan nak sambungkan.Sooo...gini ya caranya adik manis.Letak luar paiping bertemu luar paiping seperti dlm gambar ni.Jahit menyerong ya adik manis.Pastikan basi kedua dua helai paiping tu sama besar.


    Setelah di jahit,begini lah rupanya dari depan.Basinya belum di gunting lagi.




    Bila dah siap di cantumkan 2 keping paiping tu.Potong menyerong or suku inci dari tepi jahitan,seperti gambar di bawah ini.




    Beginilah rupanya bila dah di gunting basi sambungan tadi.



    Gosok di tempat sambungan tadi dan lipat semula.Jadikan seperti paiping biasa.Setakat ni,adik2 manis semua faham ka apa yang madam terangkan???Kalau tak faham cuba buat sambil tengok tutorial ni ya adik manis syng.

    Ini tali yang di buat daripada paiping atau boleh juga guna kain.Jika nak buat guna kain,pastikan ginting kain tu menyerong ya.Sebab jika gunting kain tu lurus,3 thn cuba buat jadi tali pun tak jadi-jadi gak!Tak dapek den nak nolong!

    Ok,sekarang madam nak ajar cara buat tali dari paiping or kain(buat dari kain perca pun boleh)Langkah pertama,buka paiping yg memang dah elok terlipat tu.Jika nak buat dari kain perca,pastikan gunting kain seperti yang madam terangkan dari awal2 tadi,iaitu gunting kain dgn urat kain menyerong.Kalau tak faham tengok balik gambar yg awal tadi ya adik manis.

    Setelah paiping di buka,lipat dua(begitu juga jika nak buat tali butang dari kain perca,potong kain menyerong dgn lebar 1"dan lipat 2).Setelah lipat dua,jahit ya.


    Opppssss!!!!!!!...masa jahit tolong pastikan ada benang yg agak panjang (lebih kurang sejengkal panjangnya,benang ni nanti kita nak guna utk terbalikkan jahitan tu).Masa mula jahit tak perlu matikan jahitan ya adik manis.
     
    Ok,setelah dijahit seperti dlm gambar ni.Kita akan guntingkan basi kain tu,agak2 sama besar dgn lebar jahitan kita.
     
    Gunting seperti yang madam tunjukkan ni ya.Tapi adik manis tolong jagan tergunting pulak benang yg panjang tu ya.
     
    Beginalah rupanya bila dah di gunting basi jahitan.

     Sekarang madam nak tunjukkan cara nak terbalikkan kain  ni dan jadikan tali utk butang baju atau utk kegunaan lain.Cucuk benang yg berlebih tu ke jarum tangan.Dan susupkan masuk belakang jarum ke dalam lubang.Jagan susup depan jarum sbb nanti tersangkut2 n susah,lain la kalau dh betul2 pro ya.


     Susup jarum ke dlm lubang tu sampai keluar.
     
    Ok,yang dalam gambar ni,madam dah susup jarum sampai keluar di lubang yang satu lagi.


    Sekarang,kita mula tarik benang yg panjang tadi.Seperti dlm gambar ni kain mula termasuk sikit ke dalam lubang tadi.

    Tarik hingga terkeluar seperti dalam gambar ini.Hingga habis.

    Begini lah rupanya bila di selesai di terbalikkan.

                                       Lipat dua tali tadi.

    Jahit ikut ukuran yg adik manis mahukan atau ikut saiz butang yg akan di gunakan nanti ya.

    Jahitkan di mana bahagian yang adik manis nak letakkan.(sebenarnya ada satu lagi cara nak buat tali butang ni tapi cara yg satu lagi tu bersambung terus dgn paiping di leher jika buat tali utk butang di tengkuk belakang baju)


    Beginilah rupanya bila dah siap di jahit.

    Ini baju pelanggan kecil madam.Saja madam nak kongsikan dgn pembaca semua.Reben di dada tu madam buat sendiri.Insyaallah jika ada kesempatan madam akan masukkan dlm blog madam ni cara2 membuat beberapa  reben ya.Boleh la adik manis olahkan utk di letakkan pada baju anak2 adik manis.


     Ini bahagian skirtnya.Saja madam letakkan kain kosong dan jahitkan biku2 sebagai hiasan.Kain kosong tu kain dari jenis yang sama madam buat paiping dan reben di dada tu.
     

    Pinggang skirt ni,madam guna getah sepenuhnya.Diatas getah tu saja madam buat seperti ropol,jadi bila si kecil ni pakai dgn masukkan baju kedalam skirt nampak lah ropol tu.


                                      Bahagian hujung skirt.



    Ini lah rupanya baju ini jika di pakai sepasang dgn cara masukkan baju kedalam skirt!



    Ok lah adik manis semua,utk N3 kali ini nampaknya setakat ini sahaja.Jika di izin Allah dan ada kelapangan masa,madam akan muncul di N3 yang lain pulak dan perkongsian yang lain.Sebenarnya madam ada menerima beberapa permintaan tapi jutaan maaf madam tak dapat penuhi sebab sekarang madam sangat sibuk dgn tempahan raya. Pada pembaca yg ada buat permintaan madam cuba penuhi permintaan kalian selepas raya,Insyaallah.
    Madam akhiri perkongsian kali ini dgn salam sayang,salam 1 M'sia dan senyum selalu ya!Daaaaaaaa!

  • 07/03/12--09:57: 2 FESYEN JUBAH. (chan 6126450)

  • Assalamualaikum!Apa khabar semua pembaca blog madam?Doa madam sentiasa mengharapkan kita semua dlm lindungan ALLAH selalu hendaknya.Moga semua urusan kita di permudahkan oleh NYA!   AMIN!...N3 kali ini madam sekadar nak berkongsi gambar 2 fesyen jubah ajerrrrr.....boleh ya adik manis semua!Ok,jom la kita nengok ...jom jom jommmmmm.....



     Jubah ini di tempah oleh seorang nenek(madam boleh panggil dia nenek sebab tuan punya baju ni dah berumur 70thn! Tapi nenek ni masih in fashion!


     Jubah ni berzip di dlm lipatan di depan jubah ni dan berbutang juga di depan jubah ni.Jubah ni nenek ni nak kelihatan lipat seperti kain lipat depan(atau seperti skirt yg di lipat seperti kita pakai kain batik tu!)...Madam layan kan saja....madam suka layan nenek ni sebab senang berurusan dgnnya.


     Yang penting madam tak boleh tak buatkan poket pada pakaian nenek ni,sangat penting bagi nenek ni.Katanya org tua2 ni senang kalau baju berpoket....madam layankan ajer!


     Inilah zip yang madam jahitkan di bahagian dlm lipatan di jubah ni.Tujuannya menyenangkan nenek ni memakai jubah ni.

    Setelah di zipkan jubah ni baru lah di butangkan.Jadi jubah ni kelihatan lebih menarik.Nenek sangat suka dengan fesyen jubah ini!


     Ok,ni bahagian hujung tangan.nenek minta madam tambahkan hiasan manik dan labuci.Sebab tu madam katakan nenek ni masih in fashion!Kalau mak madam,tak mahunya!




     Yang ini pulak ialah jubah dari kain lycra.Fesyennya simple sahaja.
                                       Simple but nice n sweet!

                      Hanya berkedut di depan dan tangannya bergetah.


                                       Bahagian hujung tangan.
    Bahagian depan baju,berbutang di dada dan berkedut di bahagian bawah dada.


     Ini sahaja yang sempat madam kongsikan.Hingga jumpa lagi!...Madam akhiri dgn salam syng,salam 1 M'sia dan senyum selalu ok!...Daaaaaaaaaaaa.............

  • 08/23/12--17:54: Salam Aidil Fitri.... (chan 6126450)





  • Assalamualaikum dan salam Aidil Fitri buat semua pembaca blog madam.Lama madam tak buat apa2 N3,dah naik bersawang blog madam ni.Hari ini madam luangkan masa utk berceloteh di blog kesayangan madam ni. Terlewat kah madam utk mengucapkan slmt hari raya pd pembaca blog madam?...Jika ya,madam menyusun sepuluh jari memohon kemaafan pada semua pembaca blog madam ni.Sebenarnya utk N3 kali ini madam hanya ingin ambil peluang mengucap slmt hari raya sahaja.Insyaallah,selepas ni akan menyusul N3 berkenaan jahitan pulak ya.mmmm....tentu ada yang bertanya,apa kena mengena gambar di atas tu kan?
    Gambar di atas ialah gambar madam bersama seluruh adik beradik madam dan ibu tercinta.Tapi masih ada seorang adik lelaki madam yang tak dapat menyertai kami pd pg syawal yg indah tu kerana bertugas,adik madam tu chef di salah satu hotel terkenal di Subang Jaya dan seorang lagi adik ipar lelaki madam juga tak menyertai kami pd pagi yg sangat indah tu atas sebab bertugas juga.Gambar di atas madam khaskan hanya tatapan pembaca blog madam shj sbb madam tak keluarkan gambar madam sekeluarga di mana2 laman lain termasuk FB madam.

    Bermula dari malam takbir,rumah mak madam riuh rendah dgn kehadiran cucu dan anak menantu mak madam.Madam adalah tulang belakang mak madam.Mak madam dh uzur,jd dia dh tak larat menyediakan juadah utk mlm takbir dan juga juadah utk jamuan pada 1 syawal.Maka bermula pd akhir Ramadhan,madam hanya berada di dapur shj.Yang penting pada madam, nak ibu yg madam sangat cintai merasa bahagia.So apa sahaja menu yg ibu madam nak di hidangkan pd mlm takbir dan pd 1 syawal madam penuhi walau badan terlalu penat. Di tempat ibu madam ni setiap tahun dari zaman madam kanak2,setiap mlm raya akan ada rombongan dtg bertakbir dari rumah ke rumah.So pd mlm tu madam siapkan juadah yang ibu madam nak hidangkan pd tetamu yg dtg bertakbir.Antara juadah yg madam siapkan ialah roti jala bersama kari ayam.(kegemaran arwah ayah tercinta madam),ketupat bersama rendang daging,Kek marble(yg ni Kak Long madam yg bawa  sbb madam buat kek selepas majlis takbir),nasi bersama ayam salai masak lomak cili api(yg ini pun Kak long madam yg bawa dr rumah dia,Kak long madam ni seorang doktor tapi sangat rajin ke dapur!).Sepanjang madam sibuk di dapur,madam di bantu oleh 2 adik ipar tapi mereka tak lah boleh membantu sepenuhnya sbb mereka mempunyai ank kecil.So mlm tu madam tidur jam 3.30pg,setelah selesai membakar 5 biji kek.3 biji kek Chiffon pandan dan 2 biji kek marble.Setelah subuh pulak,madam mula memasak nasi Briyani,ayam masak tomato.Acar buah telah madam siapkan pada petang semalamnya.
    Elok bila semua dh siap,adik beradik yg lain pun sampai ke rumah mak.Pd mlm raya tu yg tidur di rumah mak hanya cucu2 mak n madam shj.Yg lain balik tidur di rumah masing2.Mlm tu cucu2 mak ajer buat rumah mak riuh rendah,tau ajer lah bebudak bila berkumpul sesama sendiri.Apa pun,walau madam berada dlm keadaan keletihan yg terlampau tapi madam bahagia sangat bila ibu tercinta madam rasa bahagia bila semua keinginannya madam penuhi.....Madam pulang ke rumah mertua madam pd 2 syawal, kampung en.hubby madam di Changloon,Kedah.Pulang ke Kedah tidak lah madam pulang dgn tangan kosong,Madam bawa juga juadah dan kuih raya yg ank2 madam buat dan baju raya utk mertua tercinta.Tapi kepulangan kami kali ini memberi seribu makna  dan sangat bererti pd ank lelaki madam.Buat pertama kali,madam berjaya mengumpulkan seluruh keluarga ank lelaki madam.Semoga silaturahim ini berkekalan.Amin!....tertanya2kan?Madam tak pernah sorok  siapa ank lelaki madam,dia ank angkat madam tapi pd kami sekeluarga dia ank yg ALLAH pilih khas utk kami sekeluarga.Madam n Hubby percaya dgn sepenuh hati,bahawa ank lelaki madam ni memang tercipta utk jadi ank madam tapi hanya waktu itu kemampuan madam utk mengandungkannya tidak ada,jadi ALLAH telah tumpangkan dia dlm rahim org lain.
    Percaturan yg ALLAH aturkan utk madam sekeluarga adalah yg terbaik dari apa yg kami jangkakan.Syukur Alhamdulillah.Terima kasih ALLAH!  Pada pembaca blog madam yg mempunyai ank angkat,jujur dan berterus teranglah pd mereka.Gunalah pendekatan yg harmonis utk berterus terang.Alhamdulillah,ank lelaki madam boleh terima semuanya dgn lapang dada.Selama ini segalanya harmonis,harapan madam moga keadaan harmonis ini berkekalan hingga akhir hayat kami semua.Moga keluarga kandung ank lelaki madam juga merasa bahagia dgn melihat kebahagia ank mereka dlm jagaan kami.

    Mmmmm....panjang lak celoteh madam ni ya!...apa yg madam tulis ni sekadar perkongsian rasa bahagia madam pd Syawal thn ini dgn semua pembaca madam.Terima kasih pada yg sudi membaca hingga habis N3 kali ini.Dgn ini,Sy Pn.Azra bt Sidi. menyusun sepuluh jari memohon maaf jika ada terkasar kata dan perbuatan.Jika ada yg termakan n minum,madam mohon halalkanSy,insan yg lemah dan serba kekurangan,ada kesilapan yg sy lakukan dlm sedar atau tidak jadi sy mohon kemaafan dari semua.Jutaan terima kasih yg sudi berkunjung ke blog madam....Madam akhiri perjumpaan kali ini dgn ucapan slmt hari raya,moga aidilfitri thn ini memberi kebahagia n seribu erti buat semua.Berhati2 di jln raya.Salam syng,slm 1 M'sia dan senyum selalu!...Daaaaaaaaaa!

  • 09/17/12--17:51: Menjahit paiping di baju kurung. (chan 6126450)
  • Assalamualaikum buat semua pembaca yg beragama islam dan salam sejahtera utk yg bukan beragama islam.Salam sayang utk semua.Lama madam tak buat perkongsian ilmu dgn pembaca blog madam .Ok!utk N3 kali ini madam akan berkongsi ilmu menjahit paiping di baju kurung pesak.Harap perkongsian ini boleh membantu semua.Insyaallah....Okk!jom kita mula!

     


    Ini ialah badan baju kurung yg telah di gunting dan di jahit tepi.Adik manis ingat tak?madam ada tunjuk cara membuat pola baju kurung pesak buluh(sama dgn kurung pesak yg biasa tu). di bahagian bahu tu turun 1".So begini lah rupanya bila dah siap di gunting.Ok?...ada soalan tak?Pastikan basi jahitan 1/2" sahaja.


    Beginilah rupanya bila dah siap di jahit (cantum) bahagian bahu baju.









    Setelah siap dijahit bahu,gosok dan lipat memanjang.Pinkan bahagian cantuman bahu seperti yg madam tunjukkan ni.Masa pin,pastikan jahitan atas n bawah selari ya.Jika tak pasti lipat memanjang camna,lihat gambar bawah ya adik manis.









    Tujuan lipat memanjang begini ialah utk kita bersedia utk mengunting lubang leher. Pastikan pin dgn baik sbb jika pin ala kadar sahaja nanti lubang leher tu senget lak!

     

     



    Beginilah rupanya bila dah siap mengunting lubang leher baju kurung.Madam tak tunjuk bagaimana meletak bulan(acuan leher),terlupa sbb nak siapkan baju ni cepat.Maafkan madam ya.Tapi adik manis semua boleh rujuk pada N3 madam yg lepas2 ya.Mmmm tak silap madam N3 yg bertajuk cara membuat lapik leher.    



    Setelah mengunting lubang leher,tolong jahit mati bahagian yang telah di gunting seperti dlm gambar sbb jika kita tak menitik beratkan kualiti kerja nanti belum sempat sejam pakai habis terbuka semua jahitan di bahu tu...Nasihat madam pastikan hasil kerja kita berkualiti ya adik manis.



    Apa ni?..Ini ialah paiping/kun.Madam gunakan paiping jenama Dolphin,madam suka paiping jenama ni sbb kualitinya dan menghasilkan jahitan yang kemas n cantik.












    Antara sebab lain madam suka jenama Dolphin ni sebab paiping ni sama besar lipatannya dan kain yg di gunakan pun jenis yg elok.Tapi jika adik manis ada jenama paiping lain yg adik manis suka silakan guna ya,madam tak kisah.







    Ok,kita akan mula dgn jahit paiping di bahagian leher dulu ya.So,tandakan di hujung paiping 3/4" dulu.Tanda ini utk senangkan kita memulakan jahitan.










    Letakkan paiping yg bertanda 3/4" tadi di hujung belahan leher baju.Matikan jahitan dan terus jahit hingga ke atas belahan leher baju.Maaf jika adik manis lihat tak jelas.Pastikan di hujung belahan leher tu panjang paiping 3/4" terlepas n tak berjahit ya.Kat sini madam rasa tak best pulak sbb tak tunjuk dgn detail sbb tergesa2 ambil gambar hingga terlepas part penting ni.Maafkan madam ya adik manis syngggg...Mula jahit dr hujung belahan hingga ke atas,bila sampai di kawasan leher yg bucu tu,buat spt di bawah.Jom tengok...



    Bila sampai di bucu bahagian atas belahan leher tu,angkat tapak mesin dan buat sikit lipatan di bucu tu,spt yg madam tujukkan.Dan teruskan jahitan.Sebelum madam lupa,masa jahit paiping jangan jahit bahagian tengah paiping(maksud madam,paiping kan di lipat kiri kanan so jgn jahit bahagian tengah,jahit atas sikit biar jahit atas lipatan atas paiping tu.Ini akan menghasilkan rupa paiping yg cantik)

    Ini bahagian bucu yang sebelah lagi.Jahit cara yang sama,pastikan ada lipatan spt dlm gambar ya.Ini akan mencantikkan bucu leher tu nanti,tapi pastikan bucu tu tak terjahit dlm keadaan berlipat.(Alamak,camna ya madam nak susun ayat,tiba2 macam hilang kata2 lak!tak suka camni)mmm...yg pasti buat cam yg madam tunjuk ni ya....



    Dari bahagian bucu leher tadi jahit sampai ke hujung belahan leher baju.Berhenti sama paras dgn yang mula tadi.Beginilah rupanya ya.Cuba lihat,madam jahit atas lipatan paiping  dan bukan di tengah2 paiping ya.Madam berharap sangat adik manis semua faham.







    Hah!madam nak bg tau,bahagian bucu tu mesti jadi camni.Berlipat tapi tak terjahit masa kita jahit tadi...faham kan?










    Setelah siap jahit paiping ke leher baju,gunting paiping yg sebelah lagi tadi sama paras dgn paiping yg awal tadi iaitu 3/4" panjang yg terlebih tu.












    Sekarang ni,madam nak tunjuk langkah selanjutnya menyiapkan paiping di leher baju kurung ya.Letakkan kedudukan paiping sebegini.Jahit dari hujung bawah paiping tadi ke atas anggaran terlebih sedikit ajer dari jahitan awal(perhatikan jahitan yg sebelah kanan,jait dari bawah hingga terlebih suku inci dari jahitan sebelah kiri).Matikan jahitan.





    Ia akan kelihatan sebegini ya.Opps ni belum selesai lagi.Bahagian hujung paiping akan begini.Jika buat begini hujung belahan baju kurung akan kelihatan lebih cantik n kemas.Tak per sembat utk kelihatan tajam di hujung belahan leher tu.










    Setelah kita uruskan hujung belahan leher baju kurung, kita akan mula membuat kemasan/penyudahan seterusnya.Madam nasihatkan mulakan di tengah tengkuk(belakang leher) supaya bila kita mula dan sudahkan jahitan tak nampak jahitan yg di matikan.Ada faham adik manis?

                                                             




     Teruskan jahitan hingga ke bucu.Bila sampai di bucu,pastikan lipatan tadi kita lipat n jahit.Hasilnya nanti,adik manis tengok di gambar seterusnya ya...











    mmmm...begini lah rupanya di bahagian dalam bila kita selesai menjahit paiping di leher.









     
    Perhatikan bahagian bucu leher tu ya.Masa kita pasang paiping ke leher,bucu yg berlipat tu tak berjait tapi bila kita nak tindih baru ianya di jahit n terlipat.








    Begini lah rupanya leher baju kurung yg telah siap di jahit dgn paiping...Lihat hujungnya,kemas n tak perlu di sembat utk nampakkan tajam jika buat cara madam.Tapi kalau adik manis semua ada cara tersendiri n lebih kemas n mudah,teruskan ya.Ok,kita dah selesai bab menjahit paiping di leher baju.Di bawah ni madam nak kongsi bagaimana jahit paiping di badan baju kurung pesak pulak ya...nak tak?...ok,jom jom jom....



    Ini ialah paiping utk di jahit ke badan baju kurung.
    Perhatikan,madam dah gunting/belah memanjang paiping tu sama besar.Utk jahit paiping di badan tak perlulah guna sekeping paiping,utk berjimat n paiping jd lebih kemas,guntingkan memanjang paiping tu.



    Ini bahagian badan baju kurung.Begini rupanya bila paiping telah di jahit ke badan baju.Pastikan basi anda 1/2'"ya.Lakukan di sebelah badan lagi pekara yg sama ya.










    Pandangan sebelah dalam.Setelah paiping siap di jahit ke badan baju.Madam suka lipat menjadi bucu di bahagian sambung di bahu.Sebab apa?
    Sebab madam taknak di bahagian bahu tu kelihatan tegang bila siap.(bukan selalu terjadi tapi lebih baik buat gini supaya tak timbul masaalah kemudian).
    Part ni madam tak kisah jika suka boleh ikut cara madam ya.



    Ini ialah bahagian atas pesak.Selalunya madam akan buat tanda selepas mengunting.Supaya senang nk tau bahagian mana yg kita nak jahit kekek.






    Ketika jahit kekek ke pesak,pastikan di kekek tutinggalkan 1/2" tak berjahit ya.
    Nampak tak spt dlm gambar sebelah ni...






    mmmm,kalau yg atas tak jelas tengok gambar yg ni lak.Ini bahagian bucu ya.


     











    Bila kerja2 mencantumkan pesak dan kekek selesai,terus cantum pesak yg bawah pulak.Cantum,pastikan di matikan dan selari dgn jahitan cantuman kekek tadi ya.Tanda yg madam buat utk tunjukkan jahitan mesti selari,kalau tak nanti baju tu ada lubang kecil pulak.*Tolong abaikan jari montok madam tu ya.*






    Ini madam tunjuk keadaan bila pesak n kekek siap sepenuhnya .









    Ini lagi madam tunjukkan bila pesak dan kekek siap di jahit.Harap adik manis semua jelas ya.










    Ini pulak gambar bila tangan,pesak n kekek yang telah siap sepenuhnya di jahit.Harap ianya jelas utk di fahami.

     




     














    Sekarang madam nak tunjuk cara nak cantum bahagian pesak ke badan baju kurung.Bila pesak telah siap di cantum tangan,buat tanda di tengah2 tangan.Dalam gambar madam tandakan dgn kapur biru.Nampak tak?Pastikan cantuman di bahu selari dgn tanda yg telah di buat di tangan tadi.



    Mulakan cantuman badan dan pesak di tengah2 bahu dulu ya.Dan pastikan basi 1/2" sama di badan dan pesak seperti yg madam tunjukkan dlm gambar tu..











    Bila dah siap di cantum depan dan belakang bahagian tengah bahu dan tengan lengan mesti selari.Seperti dlm gambar ni ya.









    Begini lah rupanya bila badan dan pesak telah siap di cantum dengan baik.Lurus!











    Disini,madam nak bagi tahu,selalunya madam akan ajar student madam cara begini iaitu,bila telah siap jahit cantuman badan dari bahu ke bawah dan matikan jahitan.Utk mula yang sebelah lagi tu,kita mula dari bawah pulak.Tapi ukur dulu berapa lebihan pesak.Lihat gambar sebelah ni.Madam ukur lebihan pesak yang telah siap di jahit ke badan tadi.Lebihannya ialah lebih kurang 1 1/2".




    So,madam tanda bahagian yg sebelah lagi tu sama juga iaitu 1 1/2" jugak.Lihat gambar ya.










    Bila telah siap di tanda bagi sama lebihan pesak tadi,baru kita mula jahit utk mencantum badan yg sebelah lagi.madam harap gambar di sebelah boleh membantu adik manis memahaminya.





    Bila telah siap di cantum,beginilah keadaanya.Lebihan pesak sama banyak.Di sini,madam nasihatkan masa mengunting,pastikan biar pesak terlebih sedikit,jangan badan yg terlebih.Sbb jika badan yg terlebih dari pesak dan kita gunting utk bagi sama paras dgn pesak,baju akan jadi pendek la adik manis!




    Tadi kita dah siapkan sebelah badan.Sekarang kita nak cantum sebelah badan lagi.Ok,utk cantum sebelah badan lagi,adik manis tanda siap2 kat bawah pesak tu sama banyak dgn yg sebelah tadi.Lihat gambar.Tandakan kedua2 pesak.Dan jangan lupa tandakan juga di tengah lengan baju tu ya.Sbb nak pastikan tengah tangan dan tengah bahu selari bila siap.



    Begini lah bila pesak telah siap di jahit ke kiri n kanan badan.
                                                                                                                                                                   

    Perhatikan.Lebihan pesak kiri dan kanan sama banyak.Kenapa ya madam sibuk nak tekankan pekara ini.Sebabnya ialah,bila nak buat penyudahan/ending kita tak bermasaalah.Pernah tak terjadi bila nak sembat hujung baju tu tiba2 kain mengeliat or jadi tak cantik.Sbb jadi begitu,bila kita menjahit tak nak fikir apa terjadi bila buat penyudahan/ending baju yg di jahit.




    Gunting lebihan di pesak tadi.Dan jagan lupa,setelah gunting lebihan pesak mesti matikan jahitan yg telah tergunting tadi.Pastikan semua hujung baju di pesak telah di matikan ya.






    Setelah tu jahit tepi.Tapi jika adik manis tak ada mesin jahit tepi,adik manis boleh lebihkan pesak tu 1/2" masa gunting n lipatkan sebelum sembat.









    Begini bila dah di gunting dan jahit tepi.













    Ini ialah bahagian tengah bahu dan tengah lengan.Pastikan ianya bila siap dlm keadaan selari.So bila org pakai rasa selesa.




     
    Jeng jeng jeng!!! inilah baju yg telah siap di jahit! Madam jahit baju ni utk hadiahkan pada ank kawan.Dia seronok bila terima sepasang kurung biru utk di pakai pada hari raya yg thn ni.....











    Di hujung tangan dan bawah baju,madam saja jahitkan begini sebagai hiasan.






     






    Ini bahagian bawah baju.











    Ini adalah kainnya.Madam guna kain kosong biru lembut.
                                                                



    Pinggangnya madam jahit getah sekeliling...









     
    Sengaja madam tambahkan kain bunga2 sama dgn baju utk bahagian susun kain tu.






     
    Mmmmm....siap lah sudah sepasang kurung biru utk ank kwn madam tu....hadiah dari madam utk AULA(nama kanak2 tu)




    Maka dgn ini,berakhirlah N3 utk kali ini.Insyaallah,akan ada N3 baru yg menyusul.....hingga jumpa lg,salam syng,salam 1 M'sia,senyum selalu .....daaaaaaaaa!
     

(Page 1) | 2 | 3 | newer